Fototips: Få skärpa på föremål i sidan av bilden!

Jag tänkte fixa en liten guide till hur man får skärpa på något i sidan av bilden! Jag är ganska säker på att ni som har systemkameror eller är vana fotografer, kan detta. Så vi får väl kalla det en nybörjarkurs för dom som precis börjat fota. Tipset funkar på både systemkameror och digitalkameror, så alla kan ta del av dethär. Funkar dock inte på mobilkamera, om man inte har inbyggd motor i den kameran. Jag kommer förklara med bilder och text. (det som jag fotat är en souverinir jag köpte på cypern, haha, föreställer en sköldpadda) Se och lär, haha =)

--
1. Börja med att fokusera på föremålet du vill ha i sidan av bilden. Håll avtryckaren till halvt tills du ser att föremålet är i bra skärpa! På systemkameror kan man ställa in olika fokuseringslägen (kanske kan man det på digitalkameran med?!). I fokuseringsläge valde jag "Närmaste föremål" !

--
2. Håll fortfarande avtryckaren nere till halft och flytta sedan kameran till höger/vänter (valfritt, beror på hur du vill ha bilden, jag flyttade kameran till höger!) När du sedan gjort detta trycker du ner avtryckaren helt så att bilden tas! och vips, så har du en bild med skärpan på sidan av bilden!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0